|
تحریم شراب از نظر قرآن و جایگاه آن از منظر ائمه اطهار ( علیهم السَّلام )
+ نویسنده میثاق القرآن در جمعه 25 بهمن 1392 |
تقدیم به ساحت مقدس امام زمان ارواحنا فداء تحریم شراب از نظر قرآن و جایگاه آن از منظر ائمه اطهار ( علیهم السَّلام ) با توجه به این مطلب که مصرف مشروبات الکلی در جامعه اسلامی ایران گسترش و رواج پیدا کرده است و دشمنان قصد دارند با ترویج فساد و فحشاء قُبح اعمال غیراسلامی را از بین ببرند و با بی هویت کردن جوانان و دور کردن آنان از اسلام و قرآن سعی دارند تا پایبندی آنها را نسبت به ارزشهای دینی و فرهنگ ناب اسلامی سست کنند، تصمیم گرفتیم تا با کمک جمعی از دوستان مطالب مختصر و کوتاهی را در خصوص تحریم شراب از نظر قرآن و جایگاه آن از منظر ائمه اطهار ( علیهم السَّلام ) مورد بررسی قرار دهیم. حُرمت شرابخواری از نظر قرآن کریم: یکی از مُحرَّمات قطعی در اسلام نوشیدن شراب است. رسول خدا ( صلَّی الله علیه و آله و سلم ) پس از زدودن شرک از دلهای اعراب ، نشر احکام را که از جمله آنها تحریم شُربِ خَمر بود آغاز کرد .خداوند متعال تحریم شراب را تدریجاً اعلام نمودند. ابتدا در مکه: آیه 33 سوره مبارکه اعراف میفرماید: بگو پروردگارم فقط کارهای زشت را چه آشکارش باشد و چه پنهانش و تجاوز و تعدی ناحق را و اینکه چیزی را که خدا بر حقانیت آن دلیلی نازل نکرده شریک او قرار دهید و اینکه اُموری را که از روی نادانی، به خدا نسبت میدهید، حرام کرده است. پس از این آیه در مدینه منوره: آیه 43 سوره مبارکه نساء: ای اهل ایمان، در حالیکه مست هستید، به نماز نزدیک نشوید. و حرمت آن برای نمازگزاران بیان گردید. و سرانجام در آیه 219 بقره شرابخواری صریحاً گناه ( اثم ) معرفی شد.به انضمام آیه 33 سوره مبارکه اعراف که به طور کلی همه نوع اِثم و گناه را حرام اعلام نموده و حرمت آن را آشکارا اعلام نمود.
در نهایت در سوره مبارکه مائده آیه 90 و 91 فرمود: ای اهل ایمان جز این نیست، که همه مایعات مست کننده و قمار و بتهائی که برای پرستش نصب شده و پاره چوبهائی که بر آن تفأل زده میشود، پلید و از کاهای شیطان است، از آنها دوری کنید تا پیروز و رستگار شوید. مسلماً شیطان میخواهد با شراب و قمار میان شما دشمنی و کینه اندازد وشما را از یاد خدا و نماز بازدارد. در این آیه چند اصل مورد تأکید قرار گرفته است: 1. کلمه ( اِنَّما ) برای تأکید و حصر در اول آیه ذکر شده است. 2. شراب را با بت پرستی در کنار هم همراه ساخته و آن را پلید دانسته است. 3. مِیخواری و قماربازی را از کارهای شیطان شمرده است. 4. امر صریح به دوری کردن ازآنها نموده و در دوری کردن از آنها را مایه امید و رستگاری قرار داده است. 5. مَفسده آن را بیان کرده است. ( دشمنی و عداوت ، غفلت از یاد پروردگار متعال ، دوری از نماز و ذکر خداوند ) حرمت شرابخواری از منظر پیامبر اکرم ( صلَّی الله علیه وآله و سلَّم ) و امامان معصوم ( علیهم السَّلام ): حضرت محمد ( صلَّی الله علیه وآله و سلَّم ) در مورد شراب ده نفر را لعنت فرمود : زارع ، نگهدار ، گیرنده آب انگور، خورنده، ساقی، آورنده، گیرنده، فروشنده، خریدار، سود برنده. یعنی هرکس به هرنحوی در شرابخواری نقش داشته باشد مورد لعن پیامبر ( صلَّی الله علیه وآله و سلَّم ) است. هرکس شراب بنوشد ، نمازش تا چهل روز مورد قبول نیست. اگر فرد شراب خوار سخنی گفت او را تصدیق نکنید ، اگر از دخترتان خواستگاری کرد او را رد کنید ، اگر بیمار شد به عیادتش نروید و اگر مُرد در تشییع و تدفین او حاضر نشوید. به او اعتماد نکنید و امانتی به او نسپارید. تمام بدیها در خانه ای جمع شده اند و شراب خواری کلید آن خانه است . شراب و ایمان در یک جا جمع نمیشود. کسی که به اختیار خود بر سر سفره ای بنشیند که در آن شراب بنوشند ، ملعون است. هر ماده مست کننده حرام است. راوی گوید پرسیدم به هر مقدار که باشد حرام است ؟ رسول اکرم ( صلَّی الله علیه وآله و سلَّم ) فرمودند : بله. نوشیدن یک جرعه از آن هم حرام است. امام باقر (علیه السَّلام ): خُمر، یعنی هر چه سِکرآور و مست کننده باشد، و هرچه زیادش مست کننده باشد نوشیدن مقدار اندکی از آن هم حرام است. امام صادق (علیه السَّلام ): خداوند شراب خواری را حرام فرمود، چون فسادانگیز است. کسی که دائماً شراب مینوشد، حالت ارتعاش و اضطراب دارد. از قلبش نور هدایت و ایمان می رود و مستی و بی عقلی او را به ارتکاب اعمال حرام وادار میکند . امام صادق (علیه السَّلام ): با شرابخوار همنشین نشوید ودر مجلس ایشان شرکت نکنید. به درستی که لعنت الهی چون نازل شود به تمام مجلسیان میرسد. امام علی (علیه السَّلام ): خداوند نیاشامیدن شراب را برای محفوظ ماندن عقل از فساد و تباهی واجب کرده است. شرابخواری از گناهان کبیره شمرده میشود و در اَدیان گذشته نیز نوشیدن آن حرام شمرده میشده است. هیچ یک از فقهای شیعه و سنی نوشیدن شراب را حلال نمیدانند و خرید و فروش و هدیه کردن آن را حرام میدانند. هرچند خریدار نوشیدن آن را حلال بداند. در احکام اسلامی برای شرابخوار حد شرعی در نظر گرفته شده است. پیامدهای شرابخواری: فساد عقل، زیانهای معنوی، زیانهای جسمی، اثر در نسل. فساد عقل : جنون و دیوانگی، پریشانی، اختلالات روانی. تاثیر آن بر روی مغز در حدّی است که سلولهای مغز را از کار می اندازد و با لخته شدن خون موجب سکته میشود و فرد مست پس از مصرف الکل دست به ارتکاب هر جنایتی میزند. زیان و ضرر معنوی: با توجه به آیات شریف قرآن به واسطه دوری از خداوند متعال اثرات نامطلوب روی روح و روان میگذارد. زیان های جسمی: در کلیه اعضای بدن اعم از معده، روده، اعصاب، کبد، کلیه، قلب، دستگاه تنفسی و گردش خون تأثیر نامطلوبی میگذارد. اثر در نسل: تأثیر سوء الکل تا سه نسل به طور حتم باقی است. منابع : تفسیرالمیزان ج 2 ص 202، 203. ج 6 ، ص 123،127 . بحارالانوار ج 79 باب 86،88 . ج76 ص 127 حدیث 7. وسائل الشّیعه ج 17، ص 299 تفسیر جامع ص 325 اجوبة الاستفتائات مقام معظم رهبری ص 239 سؤال 1089 الحدیث ج 2 ص 159 نظرات شما عزیزان: |